13
maja 2014 roku w Instytucie Historii Uniwersytetu Opolskiego odbyło
się kolejne spotkanie w ramach Seminarium Naukowego Badaczy
Przeszłości i Kultury. Gościnny referat, poświęcony „Muzyce
Polski średniowiecznej”, wygłosił mgr Michał Sierba z
Uniwersytetu Łódzkiego.
Na
wstępie swojego wystąpienia gość zaznaczył, iż zagadnienie to
jest stosunkowo słabo opracowane, a literatura na ten temat jest
nieliczna. Jak zauważył może wynikać to z faktu, iż badanie
muzyki średniowiecznej wymaga doświadczenia muzycznego oraz
zdolności filologicznych, gdyż w zdecydowanej większości pieśni
średniowieczne powstawały w języku łacińskim.
Omówienie
rozwoju średniowiecznej muzyki w Polsce, gość poprzedził krótkim
przedstawieniem rozwoju muzyki w Europie Zachodniej i podaniem cech
charakterystycznych muzyki średniowiecznej.
Prelegent
w swoim przemówieniu skupił się na rozwoju muzyki średniowiecznej
w Polsce do 1320 roku. Charakteryzując muzykę średniowieczną w
Polsce gość wyodrębnił dwa główne okresy w jej rozwoju,
mianowicie okres wczesnopiastowski oraz okres rozbicia dzielnicowego.
Swoje
wystąpienie gość wzbogacił nagraniami najbardziej znanych pieśni
średniowiecznych, takich jak „Bogurodzica” czy „Gaude Mater
Polonia”, jak również mniej znanymi utworami muzycznymi z
omawianego okresu.
oprac. mgr Katarzyna Szawan
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz